neděle 17. února 2013

Delirium- Lauren Oliver

autor: Lauren Oliver
název v originále: Delirium
název v češtině: Delirium
série (orig/cz): Delirium
díl v sérii: 1.
nakladatelství: CooBoo
vydáno: listopad 2012
počet stran: 352


Anotace
Dříve si lidé mysleli, že je láska dobrá věc. To bylo předtím, než na ni vědci objevili lék. Lidé nechápali, že když vám jednou láska oblaží mysl a rozproudí krev, není úniku. Teď je všechno jinak, vědci ji dovedou vymýtit a vláda požaduje, aby se všichni občané v den svých osmnáctých narozenin podrobili speciálnímu lékařskému zákroku, díky němuž by měli být vůči lásce imunní. Lena Halowayová se na ten den vždy těšila. Život bez lásky přece znamená život bez bolesti, bezpečný a předvídatelný. A šťastný. Schází devadesát pět dní, jenže Leně se stane něco nemyslitelného: Zamiluje se.

Hodnocení
Delirium na první pohled zcela jistě ohromí svojí obálkou. Mně si tedy obálkou získalo na první pohled. Písmo s ozdobnými "krucánky" odhalující spokojeně se tvářící ženský obličej má své kouzlo a k anotaci se mi tato obálka víc než dobře hodí. A to jsem zcela pominula fakt nádherně modré barvy, kterou si okamžitě  zamilujete.

Hlavní námět knihy: láska ve světě bez lásky. Je pěkný. Jen jsem asi čekala poněkud jinak zpracovaný tento námět. A pravděpodobně mě ovlivnilo i velké nadšení ostatních čtenářů, že jsem čekala něco skvělého. Ačkoli mi přišlo že téměř 200 stránek je úplně o ničem. Posledních sto stránek jsem už myslela, že ani nedočtu.

Ano Lauren píše skvěle, její styl je čtivý, rychle se posouváte dopředu. S časovými skoky se umí bravurně vypořádat, takže vám ani nepřijde divné, že jsme se najednou třeba o týden přesunuli. Také obdivuji autorčinu tvořivou můzu. Velmi se mi líbily úvody u každé kapitoly, které si autorka vymyslela. Super dokreslení autentičnosti příběhu.
Co je krása? Krása není víc, než pouhý klam, mámení smyslů, následek podrážděných částic a elektronů, jež naráží na vaši oční sítnici, strkají se ve vašem mozku jako skupinka školáků nedočkavě se těšící na přestávku. Necháte se oklamat? Necháte se podvést?
Ellen Dorpshireová: Nová filozofie, kap. "O kráse a klam"
Hlavní postavou v knize je 17 letá Magdalena (zkráceně Lena), která mi už od počátku knihy lezla na nervy. Občas se sice střídaly okamžiky, kdy mi na nervy lezla víc s okamžiky, kde jsem ji mohla téměř přežít.

Něco zcela jiného byl Alex a Hana, ti se mi jako postavy zamlouvali mnohem víc. Takoví sympatičtější a charakterově se mi jevili i více propracovaní než Lena.

Poslední dvě tři kapitoly byly poněkud akčnější. A takový jakýsi nehappyendovský happy end, který, kdybych se v knize tolik nezklamala, tak by mě rozhodně donutil přečíst si nedočkavě druhý díl. Ale to se bohužel u mě nestalo.

Klidně mě ukamenujte, ale i přes skvělé autorčino umění mě kniha nijak extra neoslovila. A nemohu jinak než jí udělit jen  průměrných 55 %. Kvůli obálce bych mohla dát i o pár procent víc, ale stejně by to bylo pořád na 3 hvězdičky.

zdroj obrázku, anotace: cooboo.cz
proloženo citací  z knihy

1 komentář:

  1. Na knihu sa chystám, ale odrádzajú ma tie opisy. že ich tam je celkom dosť. Také ja nemusím, no téma je zaujímavá, takže uvidím, čo sa z toho vyklube 8)
    Pekná recenzia 8)

    OdpovědětVymazat

Díky za tvůj komentář.