středa 30. května 2012

Divergence- Veronica Roth


autor: Veronica Roth
název v originále: Divergent
název v češtině: Divergence
série (orig/cz): Divergent/Divergence
díl v sérii: 1.
nakladatelství: CooBoo
vydáno: květen 2012
počet stran: 344


Anotace
V Chicagu budoucnosti je společnost rozdělena do 5 frakcí a každá z nich se věnuje pěstování určité ctnosti - Candor (poctivost), Abnegation (nesobeckost), Dauntless (odvážnost), Amity (mírumilovnost) a Erudite (inteligence). V takovém světě žije Beatrice. Každý rok ve stanovený den si musí všichni šestnáctiletí vybrat jednu z frakcí, do níž budou patřit po celý svůj život. Beatrice se rozhoduje mezi tím, jestli zůstane s rodinou, nebo bude sama sebou - obojí mít nemůže...


Hodnocení
Obálka prostě na první pohled ohromí, relativně jednoduchá, nápaditá, prostě nádherná. A oproti originálu, mi přijdou i poněkud živější barvy. Ty se mi líbí poněkud víc, než ty vybledlé. :)

Po dovršení 16 let se každý musí rozhodnout pro jednu frakci, ve které bude dál žít. Možnost zvolit si máte mezi pěti frakcemi, zda se přidáte k Upřímným, Odevzdaným, Neohroženým, Mírumilovným nebo Sečtělým, záleží na výsledcích vaší zkoušky. Ta vám prozradí, pro kterou frakci máte předpoklady, ale co, když výsledky nejsou zcela jednoznačné? To už se musíte rozhodnout sami. A dost možná, že tahle volba překvapí i vás samotné.

Pro kterou se Beatrice rozhodne je jasné už od začátku, protože jinak by asi nebylo o čem dál psát. Tedy, alespoň já jsem tušila, kam se vrtne, ještě dřív než to věděla sama Beatrice.

Trochu otravné je Trisina skálopevná snaha neukazovat světu své city a emoce, kvůli tomu pak vypadá, jako kus ledu. Na druhou stranu, jsem si tu zamilovala celkem vedlejší postavy Willa, Christinu, Ala, Petera, Erica kteří prostě mají charakter, ať už jsou záporáci nebo klaďasi.
A hlavně je tu Čtyřka. To je prostě skvělá postava. Drsňák i cíťa, kruťas i ochránce a k tomu má ještě svá tajemství. 

Plus dostává autorka za to, že tu nemáme žádný milostný trojúhelník. Upřímně jich mám vážně plné zuby. (Nejen v knížkách, ale i ve svém okolí jich několik pozoruji. Děs.) A milostné páry jsou tu prostě takové sladké. Jak se krásně oťukávají.  A to teď nemyslím jenom ten hlavní pár. 

Co mě trochu mrzelo, byly věci, které mi trochu nesedly. Mám na mysli různé věty, vyjádření a obraty. Např. "... v pokoji osamím." To mi prostě přišlo jako celkem drsný patvar. A pak, když jsem narazila na nějaké vyloženě do očí bijící "překlepy" jako místo mně, nebo lépe mi, které by se spíš sedělo. A další. Ale já vím, že to už je zase ta moje úchylka rozpitvávání. Takže komu to nevadí, kdo si toho nevšimne, by mě teď nejspíš ukamenoval.

A co se podobnosti s Hunger Games týče. Nějaké tu jsou, jako např:
žánr, věk hlavní hrdinky, drsný trénink, (soudě podle názvu dalšího dílu a konce i to, že obě budou mít nějaké postavení v revoluci), lidé žijící v menších  uzavřených společnostech přesto tvořící jeden celek
Ale přesto je to něco jiného. 

A největší údiv působí fakt, že jde o debutovou knihu teprve 22 leté spisovatelky. 

Celkově hodnotím knihu jako velmi zdařilou, se spoustou míst, která nutí k zamyšlení, nebo touze po podniknutí něčeho podobného. (Jo taky jsem se chtěla "proletět" ze stopatrového mrakodrapu.) Ale přesto mi na knize něco chybělo, něco co by mně úplně vtáhlo do příběhu, něco co by mě úplně přinutilo číst jedním dechem. Něco, co by mě prostě donutilo víc prožívat a užívat si tento příběh. 
Nakonec tedy "pouhých" 85 %.


anotace a zdroj obrázku: cooboo.cz

9 komentářů:

  1. Jó, toho osamím jsem si taky všimla! A na nějakou dobu jsem se nad tímto slovem pozastavila a uvažovala nad tím, jak ho někdo mohl vytvořit. :D

    A souhlasím s tím, že v knize něco chybělo. To něco chybělo i mně, ale těžko se mi to vyjadřuje. A též jsem knihu nečetla jedním dechem, jako tomu u mě bylo u Hunger Games. Sice mě kniha vážně bavila, byla jsem zvědavá jak to dopadne, ale zase né až tak zvědavá, abych se k ní nedočkavě a napjatě vracela. Což mě zamrzelo, jelikož jsem čekala kousek více. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo vyjádřit to, co mi tam chybělo je celkem obtížné.
      No já to četla během včerejška. Páč když se mám učit a mám něco rozečteného pořád po tom musím pokoukávat. Tož z tohoto důvodu jsem to raději chtěla mít rychle přečtené :)

      Vymazat
  2. Osamím bude jednou legendární :D Ale přiznám se, že mě to taky zarazilo.

    Jinak mě kniha tak vtáhla, že pokud tam nějaké překlepy byly, v mém mozku na ně nezbylo místo. :D A to si normálně všímám...

    Já Hunger games nečetla, ale pochybuju, že moje nadšení z Divergence něco překoná, protože do týhle knihy jsem se neskutečně zažrala a zabouchla.

    A pokud si to Veronica nepokazí, tak by za to, že tam nejsou milostný trojúhelníky a přesto má kniha co nabídnout i v té 'romantičtější' oblasti, měla být prohlášená za svatou!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To možná jo, ale rozhodně mě to dost šoklo.
      Když víš naše češtinářka za poslední tři roky na gymplu mi vypěstovala alergii na určité stále se opakující chyby. Takže ty mě prostě to oka bací. A stejně tak mě většinou bací překlepy. A vážně mě mrzí, že se jich objevuje v knížkách tolik.

      Jo doufám, že jí to bez milostného trojúhelníku vydrží. :)

      Vymazat
  3. Divergent.:3
    Mne Triss ako hrdinka vyhovovala.:)) Four je proste...<3 A tie podobnosti s HG som ani nezaregistrovala, tak zrejme máš pravdu, ale ja som si to ani nevšimla.:D
    A súhlasím, tie vzťahy tam boli super a navyše príjemná zmena.:)
    Tých preklepov je určite škoda, ja som to čítala v AJ, takže sa ma to netýka.

    OdpovědětVymazat
  4. Mám presne ten istý problém, u nás som big bookworm a v blogovom svete sa nechytám!:D Ja neviem, kde na to ostatní berú čas.:D

    No, tieto mám len v čítačke, ale osobne nakupujem cez eurobooks.sk. To sa však oplatí len pre Slovensko. Ak ti nevadí platba kartou, určite skús bookdepository.co.uk, odtiaľ objednáva mnoho blogerov.:) A ak chceš niečo cz, to ti neporadím, ale Syki o tom písala - knizni-doupe.blogspot.sk/2011/06/kde-objednat-knihu-v-anglictine.html
    Alebo ti možno lepšie poradí Annie.:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky, české knihy koupím většinou normálně v knihkupectví. S tím problém nemám. :D Většinou u nás mám 10% slevu na ISIC apod. :D Nebo když jsou nějaké akce.

      Vymazat
  5. Práve som dočítala divergent, a behám si po blogoch a recenzách. Táto je fakt jedna z mála, čo o tom nevraví ako o niečom úplne dokonalom! Fakt nechápem ako to všetci môžu tak hodnotiť... Divergent ma celý sklamal! Úprimne si myslím, že je to kniha tak pre 14-ročné deti. Žiadna akcia, všetko bolo predvídateľné, každý vedel kto sa dá dokopy, a od prvého opisu Petra, Foura, Erika, Tori, viete aký bude vzťah hrdinky ku nim počas celej knihy! Chýba mi akékoľvek prekvapenie, vývoj postáv je minimálny, až na Tris, charaktery postáv a dej celkovo je stereotypný. Four aj Tris mali momenty keď sa správajú neochopiťeľne, nezlučiteľne so svojim charakterom, neprídu mi ako reálne postavy... Hunger games je to, čomu sa to podobá, to je pravda, ale som názoru, že tie boli o kúsok lepšie. Druhý a tretí diel pravdepodobne čítať nebudem.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že nejsem jediná, koho Divergence neohromila. Souhlasím, že HG mám raději. Ale i tak patří Divergence k těm čitelnějším knihám. :)

      Vymazat

Díky za tvůj komentář.